Vincent

Vincent is een ware duizendpoot. Hij is sportief, muzikaal, bouwt graag maar is vooral eeuwig nieuwsgierig. Hij wil over alles het fijne weten. Die ingesteldheid heeft ervoor gezorgd dat hij thuis is in techniek, wetenschap, geschiedenis, talen, enz.

Vincent heeft een meer dan tien jaar lange loopbaan als leraar die hem van kleuters tot universiteitsstudenten heeft geleid, De meeste jaren was hij actief als leraar aardrijkskunde van 12 tot 18-jarigen. Het is steeds een grote drijfveer om te vernieuwen, om werkvormen aan te passen of om het lessensysteem in vraag te stellen. Maar nog groter is de ambitie om de leerlingen die het moeilijk hebben een gepaste aanpak te bieden. Oud-leerlingen prijzen Vincent om zijn zorgzaamheid.

Recent schoolde Vincent zich bij als coach voor beelddenkers via Sandra Kleipas, bekend van de Survivalgids Voor Beelddenkers.

Vincent is de vaste begeleider in Wijland. Het onderwijsgedeelte neemt hij op, maar ook het creatieve stuk is zijn ding.

Vincent neemt loopbaanvermindering om zich als vrijwilliger te kunnen inzetten voor vzw Wijland.

Tinne

Geholpen door haar gevoelige zintuigen voelt Tinne vaak erg goed wat mensen nodig hebben. Geschoold als maatschappelijk werker, autisme-expert en thuis in beelddenken, hoogbegaafdheid en depressie is ze een onmisbare schakel om het traject van de Wijlanders mee uit te tekenen.

In haar zoektocht naar meer verbinding en duurzame oplossingen voor jongeren en ouders die vastlopen voltooide ze recent ook de opleiding tot Individueel Emotioneel Begeleider. Een grote meerwaarde dankzij o.a. het werken met materialen. Dit maar visueel duidelijk waar de pijnpunten zitten waardoor je er ook beweging in kan brengen.

Zij coacht kinderen, jongeren, ouders en gezinnen zodat er beweging komt in situaties die vaak al lang om aandacht vragen.

Tinne is verder een krak in organisatie, administratie, wetgeving,... en dankzij deze talenten staat het project als een huis. Deze vaardigheden zet ze ook in om scholen, clb's, ouders en jongeren te begeleiden bij hun zoektocht naar een gepast plekje; Nog veel te vaak weet men niet wat de mogelijkheden zijn. Tinne gaat samen met je op zoek en plant zaadjes overal waar ze komt.

Naast coaching, heel veel overleg met scholen en Wijland, neemt Tinne ook de zorg op voor haar dochter die thuisonderwijs volgt.

Tinne heeft een passie voor autisme en hoogbegaafdheid, ze zet zich als vrijwilliger in voor VVA aan de autismetelefoon en in het infohuis autisme.

Als hooggevoelig persoon weet zij als geen ander hoe belangrijk rust, ruimte, natuur en respect voor het eigen tempo voor gevoelige mensen is.

Sep

Sep is 14 jaar, ongelofelijk humoristisch en verstandig. Hij houdt van voetbal spelen, kijken en erover praten.

Sep apprecieert eerlijkheid en oprechte contacten met mensen. Hij kan goed aanvoelen, invoelen en meeleven.

Hij heeft autisme en is hoogbegaafd. Hij heeft enkele moeilijke jaren achter de rug waarin een reguliere school, maar ook buitengewoon onderwijs niet voldoende veiligheid konden geven en geen antwoord konden bieden op zijn nood aan een eigen parcours.

Na 2 jaar ademruimte en hersteltijd, groeide zijn vertrouwen in anderen terug. Hij begon met een halve dag per week school in een heel beschermd klasje en bouwde zo maand na maand op om nu weer voltijds naar school te gaan. Hij geniet enorm van het sociaal contact en pubert vrolijk. 

Ook het leren kwam terug op gang ondertussen. Eerst was aanwezig zijn het doel, maar ondertussen volgt hij een voltijds traject met alles er op en er aan (toetsen en examens enzo).

Sep was voor ons een inspiratiebron om dit project op te zetten.

Nien  

Nien is 12 jaar en een creatieve duizendpoot. Zij knutselt non-stop met papier, hout, elektronica, computer, stof,... Een echte uitvinder is ze.

Ze heeft een warm hart voor dieren, vooral voor honden en wolven.

Ook Nien heeft autisme en is hoogbegaafd. Daarnaast heeft ze ook verschillende medische aandoeningen.

Zij bruist van enthousiasme en leerhonger als zij op haar eigen manier mag leren en ontwikkelen.

Nien heeft rust en stilte nodig en kan goed opschieten met mensen die haar respecteren en accepteren.

Meedraaien op school kost haar zo veel energie dat ze amper nog tot leren komt, zich uitgeput voelt, hobby lukken dan niet meer,...

Na een hele zoektocht langs vele scholen loopt ook zij nu haar eigen pad via huisonderwijs in samenwerking met enkele toffe leerkrachten. .

Ze krijgt 4 uur per week TOAH (Tijdelijk Onderwijs Aan Huis) en brengt 2 dagen door op Wijland. Het leren heeft lang op slot gezeten maar ondertussen werkt Nien als een ware sneltrein alle leerstof af. 

Zo heeft ze ook nog energie over om af te spreken met vrienden en haar hobby's te doen.